V životním stylu dětí i dospělých se v souvislosti s rychlým rozvojem informačních technologií a dopravy v posledních 20 letech objevuje nový a na pohybové aktivitě nezávislý fenomén tzv. sedavé chování. Nejčastěji se jedná o čas strávený administrativní prací, cestováním v dopravních prostředcích, sledováním televize, používáním telefonu, hraním počítačových her, brouzdáním na internetu apod., zahrnuje však i další činnosti.

V dospělém věku potom většina populace vykonává profese, tzv. sedavá zaměstnání, u kterých jepohyb a tedy i energetický výdej během dne minimální. Současné studie naznačují, že při současném životním stylu nemá ani návštěva fitness centra či sportovního kroužku hodinu třikrát týdně dostatečný kompenzační mechanismus.

Co je pak důsledkem? Pohybové aktivity či sport přináší radost a to zejména pokud jsou založeny na přiměřené zdatnosti či chcete-li kondici a sportovních dovednostech či pohybové gramotnosti (zvládnu podání v tenise, hodit do koše, plavat). Pokud jak zdatnost tak pohybová gramotnost nedosáhne určitou úroveň, ubývá i radosti z pohybu a pohyb se stane nucenou potřebou. Spolu s nedostatkem sebekázně (lenost) se často ocitneme v uzavřeném kruhu pohybové nedostatečnosti.

V důsledku pak tloustneme, bolí nás záda, neumíme relaxovat, hůře spíme, bolí nás hlava, máme vysoký tlak, chybí nám hluboké prožitky, sebedůvěra ve vlastní tělo, atp. Zmizela spontánnost a často je sportující dítě spíše terčem posměšků ve třídě, než vzorem pro spolužáky.

Ekonomický pohled na využití volných kapacit sportovních zařízení (často jediný zdroj výdělku škol) je nutné přehodnotit vzhledem k devastaci pohybových aparátů dětí. 

AŠSK usiluje o dostupné, kvalitní programy a je jedním z vyzkoušených a osvědčených způsobů navýšení pohybu dětí. Kromě programu však stále více záleží na osobnostech, zda děti zvolí atraktivní formy a obsah, zda sami budou hořet, aby zapálili. 

Děkujeme vedení všech škol, které podporují sport. Hledejme společně cesty legislativními i jinými bariérami a i přes zvýšená rizika bezpečnosti se sportem vždy spojená.

 

Statut sportujicí školy

je záměr vytvořit značku kvality pro školy, kdy v mimoškolní sportovní činnosti vytváří škola podmínky pro pohyb dětí a rodičů.

Fotogalerie

Dotazník

Jak často sportujete?

Facebook

Metodický a informační portál AŠSK ČR